Hanaa 5/2023
Legendsien Sorasarja käynnistyi Forssasta – Aleksi Pärssinen ajoi voittoon
Historian toinen kausi Legendsien Sorasarjassa alkoi Forssan Pilvenmäen raviradalta. Koko päivän hyvässä iskussa ollut Hämeenkyrön Aleksi Pärssinen ajoi voittoon, Pauli Laakso oli toinen ja kaikki alkuerälähdöt voittanut Juha Nisula ajoi finaalissa kolmanneksi.
Sarjassa ajetaan neljä osakilpailua, Kauhajoella Sotkan maaradalla ajetaan heinäkuussa, elokuussa on vuorossa odotettu esiintyminen Suomen MM-rallin yhteydessä Killerin raviradalla, ja kauden finaali ajetaan Kokkolassa. Kilpailuissa ajetaan ovaaliradoilla speedway -kaaviolla, kaikki ajavat kaikkia vastaan ja päivä huipentuu finaaliin.
Raviradalla riittää vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Päivän ensimmäisissä lähdöissä yleisölle tarjottiin turhankin rajua show’ta, ensin Laakso osui Pekka Lehtolan autoon ja suistui takakulma edellä rataa ympäröiviin suojakaiteisiin, muutama lähtö sujui rauhallisemmin, kunnes taas rytisi. Ensi kertaa Legendsillä ajanut kokenut rallicrosskuljettaja Harri Kaminen sai osuman ja auto sinkoutui kaarteessa vauhdikkaasti seinän läpi. Hurjasta tilanteesta Kaminen selvisi harmituksella, mutta autosta tuli ajokelvoton.
Alkuerissä seinäjokinen Juha Nisula oli parhaassa vedossa, Legends Cars Finland Ry:n puheenjohtaja voitti kaikki ajamansa lähdöt ja lunasti paikan A-finaaliin. Aleksi Pärssinen ei jäänyt juuri pekkaa pahemmaksi, Pärssinen oli kakkonen kolmella voitolla. Mikko Okkosen päivä oli työntäyteinen, auto hajosi harjoituksissa ja Okkonen joutui ajamaan laina-autoilla, mutta nappasi finaalipaikan. Laakso ahkeroi autonsa kuntoon apuvoimien kanssa ja nousi viimeisen erän voitolla suoraan finaaliin, B-finaalista paikat päälähtöön lunastivat Mika Koivu ja Simon Backlund.
Finaalin ensimmäisessä mutkassa Nisula ja Pärssinen kolhaisivat toisiaan, Pärssinen kampesi kärkeen, Nisulan vauhti hiipui sen verran, että Laakso sai suoralle paremman vauhdin ja nousi ohi. Pärssinen repi eroa ja tuli maaliin voittajana, Nisula painosti Laaksoa mutta järjestys ei muuttunut. Okkonen kaatoi radan varren keiloja ja sai siitä mustan lipun, joten neljänneksi tuli Backlund, Koivu oli viides ja Okkonen kuudes.
– Alkueristä kaikista voitto, finaalissa Pärssisen kanssa vähän osuttiin, oli pakko nostaa jalkaa kaasulta kun tila loppui, siinä Pauli pääsi kuittaamaan. Vähän jäi parannettavaa, mutta heikon viime kauden jälkeen nyt oli tosi hyvä aloitus, Nisula kertasi.
– Ensimmäisessä lähdössä seinien läpi ja auto solmuun, pitää kiittää kaikkia jotka auttoivat että saatiin auto kuntoon. Finaalin lähtö oli tiukka, pääsin Nisulan ohi mutta Pärssinen pääsi karkuun. Ensimmäinen kerta kun pääsen podiumille, on kyllä mahtava fiilis, Laakso hehkuttaa.
– Alussa oli pidon kanssa ongelmia, mutta kyllä sieltä lopulta baana löytyi. Finaalin lähdössä jäi kuopimaan paikoilleen, ekassa kurvissa ratkottiin sijoituksia ja pääsin piikkiin. Katsoin peileistä ettei siellä enää näy ketään, olihan se hienoa päästää kaasu pohjassa ja roiskia menemään, kertoi Pärssinen.
Hanaa 7/2023
Legendsien Mestaruussarja jatkui Motoparkin helteessä – kolme starttia, kolme voittajaa!
Finnish Racing Championship -sarja jatkui Motoparkin radalla 17.-18. kesäkuuta Suomen Moottoriliiton Circuit Racing SM-sarjan vieraana. Tällä kertaa FRC:n luokista oli mukana vain Legendsit kolmenkymmenenseitsemän kuljettajan voimin. Motoparkin nopealla radalla ajettiin kolme lähtöä, ja jokaisessa saatiin eri voittaja. Ensimmäisen lähdön voittajaksi ajoi viime kauden hopeamitalisti Tuomas Plosila, toisessa lähdössä voittajana oli Marko Kilpiä, sunnuntain startin ykkönen oli uransa ensimmäisen voiton napannut Kalle Merisalo. SM-sarjan kärjessä ollut, kauden avausviikonloppuna Alastarolla molemmat lähdöt voittanut Leevi Lintukanto kärsi tekniikkamurheista ja epäonnesta.
Legendsien SM-sarjassa ajetaan kauden aikana neljätoista kilpailua, joista Alastarolla ajettiin kaksi ensimmäistä. Molemmissa lähdöissä voittoon ajanut, puhtaalla pelillä sarjan johdossa ollut Leevi Lintukanto oli vahva voittajaehdokas myös Motoparkissa, mutta aika-ajoissa alkanut alamäki katkesi vasta sunnuntain startissa.
– Aika-ajo alkoi sillä, että meni kaasuvaijeri poikki, sitten kaveri osui kisassa takakulmaan ja meni rengas puhki. Toisessa kisassa meni ensimmäisellä kierroksella taka-akselista pultti poikki, tultiin sitä korjailemaan välissä. Lintukanto paketoi lauantain tapahtumat.
Jos oli perjantain harjoituksissa vietetty kesän tähän asti kuuminta päivää, ei lauantai tuonut säätilaan paljoakaan muutosta, helle jatkui. Ensimmäisessä kilpailussa nähtiin tuttuun tapaan kovaa taistelua, voitto ratkesi vasta ruutulipulla. Marko Kilpiä hyökkäsi viimeisestä shikaanista Tuomas Plosilan rinnalle, mutta Plosila piti pintansa ja otti voiton neljän sadasosan erolla Kilpiään, samassa imussa maaliin tuli hallitseva mestari Henri Tuomaala, eroa voittaja Plosilaan oli kolme kymmenystä.
– Ajoin kärjessä, ja ajattelin että jossain kohtaa on tehtävä ratkaisu ja päästettävä joku edelle, muuten käy huonosti viimeisellä ringillä. Kilpiä pääsi edelle ja laskin sen varaan, että Henkka (Tuomaala) pääsee mun peesiin ja työntää mut siitä ohi, ja niinhän siinä kävi. Tiukkaa oli, niin kuin näissä kisoissa aina. Alastaroltakin lähdettiin hakemaan voittoa, mutta ei ollut vauhtia eikä edes onnea, se vei motivaatiota, mutta tämä voitto taas nosti sitä. Vauhti löytyi ehkä siitä, että kävin treenaamassa, ja nopea rata natsaa mulle, Plosila kertoi.
Kausilla 2013 ja 2016 pronssille ajanut Marko Kilpiä oli toisessa lähdössä pitelemätön, Kilpiä otti hyvän startin, sai tehtyä kaulaa muihin, ja säilytti paikkansa maaliin asti. Toiseksi ajoi Tuomaala, Plosila oli tällä kertaa kolmas.
– Tiukkaa oli, pääsin vähän karkuun, sen jälkeen oli vähän odottelua, että miten muu ryhmä sieltä rynnii kimppuun, mutta miekkailivat aika paljon keskenään. Parin kaverin kanssa siinä väännettiin, Henkan (Tuomaala) kanssa viimeisellä kierroksella, mutta muuten oli oikeastaan aika helppoa. Tiesin kyllä, että siellä takana aletaan vetämään yhtä köyttä, ja silloin ottavat karkulaisen kiinni, voitto varmistui vasta viimeisellä suoranpätkällä, Kilpiä sanoo.
Aurinkoinen ja kuuma sää antoi pientä armoa sunnuntaina, lämpötila heilui silti lähes hellelukemissa. Viikonlopun kolmannen kilpailun asetelmat olivat maukkaat, lähtöruudut valikoituvat toisen kilpailun nopeimpien kierrosaikojen perusteella. Paalupaikalla oli uransa ensimmäistä kertaa Onni Peltonen, viereltä eturivistä starttasi Erik Seppänen. Peltonen sai hyvän startin ja paahtoi kärjessä, mutta joutui kisan kestäessä taipumaan kahdeksanneksi. Seppänen sai tuntea luokan armottomuuden, pieni ajolinjalta hairahtuminen pudotti Seppäsen lopulta kahdenneksitoista. Kärkeen nousivat tutut nimet, mutta viimeisellä kierroksella voittajaksi nousi ensikertalainen, viime kaudella Legendsin rattiin hypännyt Kalle Merisalo. Plosilan ja Tuomaalan huippuvire jatkui, kaksikko tuli maaliin Merisalon vanavedessä, samassa ryhmässä maaliviivan ylitti vielä juuri armeijan suorittanut Lenni Nieminen, vain puoli sekuntia Merisalon perässä.
– Kilpailu oli tiukkaa, ja tuuri oli hyvä, Merisalo kommentoi napakasti voittoaan FRC:n tiedottajalle.
Hanaa 8/2203
Aleksi Pärssinen ajoi jälleen voittoon Legendsien Sorasarjassa
Legendsien Sorasarjan kauden toinen osakilpailu ajettiin Kauhajoella Sotkan maaradalla. Ensimmäisen osakilpailun Forssan Pilvenmäen raviradalla voittanut Aleksi Pärssinen ajoi pienten alkuvaikeuksien jälkeen finaalin voittoon, toiseksi tuli hallitseva mestari Ilari Takala ja kolmanneksi Pekka Lehtola. Yleisö piti näkemästään, katsomossa annettiin kuuluvia aplodeja kuljettajille ja osa innostui tekemään sen jopa seisaaltaan, joten sarja on ajamassa tietään ihmisten sydämiin.
Kauden ensimmäisessä kilpailussa Forssassa kierrettiin kilometrin mittaista ovaalia, Sotkan radalla pituutta on 650 metriä, rata on myös ravirataa kapeampi ja umpinaisten seinien ympäröimä. Radan kompaktin koon johdosta kuljettajat pysyvät toistensa tuntumassa, taistelu on tiukkaa, ohituksia tapahtuu eikä kontakteilta vältytä.
Sorasarjassa ajetaan speedway -kaaviolla neljän auton lähdöissä. Alkuerien pisteiden perusteella päästään finaaleihin, joita ajetaan kaksi. B-finaalin kautta vauhtia hakenut Aleksi Pärssinen karkasi muilta jo ensimmäisellä kierroksella, driftingin hallitseva Suomen mestari Juha Koskiniemi ajoi kotikilpailussaan toiseksi. Kolmannesta paikasta taistelivat Pauli Laakso ja Markus Martelius, sometähtien voiton vei Laakso, Martelius oli B-finaalin neljäs.
Alkueristä eniten pisteitä kerännyt Pekka Lehtola lähti finaaliin sisäradalta, vierellä oli Ilkka Takala, kolmosradalla Ilari Takala ja ulkoa lähti B-finaalista noussut Pärssinen. Lehtola sai huonon lähdön, Pärssinen ampaisi röyhkeästi ulkokautta kärkeen jo ensimmäisessä mutkassa. Ilkka Takala sai osumaa ja kävi nurmikolla, Ilari Takala oli toisena ja Lehtola kolmantena. Pärssinen repi kaulaa muihin ja ajoi voittoon, finaalin maukkainta kakkua tarjoilivat Ilari Takala ja kakkospaikkaa kärkkynyt Lehtola, Takala säilytti kakkospaikan kovan taistelun jälkeen, Lehtola oli kolmas ja Ilkka Takala neljäs.
– Oli vaikea päivä, oli vilppiä ja omaan ajovirheeseen meni yksi lähtö, mutta B-finaalin kautta nousin, joten ajaa ainakin sain paljon. A-finaalissa en antanut lähdössä periksi, ulkona oli tilaa niin annoin mennä sinne, sitten vain omaa ajoa. Sen verran näin peilistä että kaverit tulevat aika kaukana, mutta en viitsinyt kyllä nostellakaan, sarjan johdossa täysillä pistellä oleva Pärssinen kertaa A-finaalin tapahtumia.
Seuraava osakilpailu ajetaan taas isolla areenalla jossa vauhdit nousevat yli 150km/h, elokuussa Legendsit taistelevat sarjapisteistä Killerin raviradalla Suomen MM-rallin yhteydessä. Sarjan finaali ajetaan Kokkolan raviradalla 7. lokakuuta.
Tulokset A-finaali
1) Aleksi Pärssinen
2) Ilari Takala
3) Pekka Lehtola
4) Ilkka Takala
Hanaa 8/2203
Juha Koskiniemi ajoi voittoon mestareiden värittämässä Legendsien Sorasarjan kilpailussa Killerillä
Legendsien Sorasarjan kauden kolmas osakilpailu ajettiin Suomen MM-rallin yhteydessä Killerin raviradalla. Driftingin hallitseva Suomen mestari Juha Koskiniemi ajoi kovatasoisessa kilpailussa uransa ensimmäiseen voittoon Legendsin ratissa. Toiseksi tuli rallicrossissa kaksi Suomen mestaruutta voittanut Juha Rytkönen ja kolmanneksi Ferrarilla maailmanmestaruuden napannut Luka Nurmi. Sarjan johdossa Jyväskylään tullut Aleksi Pärssinen joutui kolariin finaalissa ja ajoi neljänneksi, mutta säilytti sarjan ykköspaikan.
– Siinä mentiin Koskiniemen kanssa, lähdin pyörähtämään ja autoa tuli kylkeen. Vähän liian ahneesti otin, mutta ei voi mitään, välillä sattuu ja kolisee. Kokkolaan lähdetään hakemaan täyspottia ja mestaruutta, Pärssinen sanoo.
Killerin kilpailu innosti mukaan tunnettuja kuljettajia, liekö koskaan Suomen radoilla ollut näin monen lajin taitajaa samassa kilpailussa. Kärkikolmikon lisäksi mukana olivat Sorasarjan ensimmäinen mestari Ilari Takala, Legendsien maailmanmestaruuden voittanut Pekka Lehtola ja jokkiksessa kaksi naisten Suomen mestaruutta voittanut Anne Rytkönen.
Runsaslukuisen yleisön edessä ajettu kilpailu sujui vauhdikkaasti, lähes koko viikon jatkunut sade ei ollut pilannut huippukuntoista rataa. Alkuerien jälkeen ajettiin B-finaali, josta kaksi parasta nousi A-finaaliin. Luka Nurmi ja Pauli Laakso ottivat paikat päivän odotetusta päälähdöstä.
Finaalissa olivat mukana nousijoiden lisäksi jokaisen lähdön voittanut sarjakärki Pärssinen, Koskiniemi, hallitseva mestari Takala ja Juha Rytkönen. Koskiniemi ja Pärssinen taistelivat ensimmäisessä mutkassa, Pärssinen pyörähti, eivätkä takana tulleet ehtineet väistämään. Takala pääsi vähillä vaurioilla, mutta Laakso rysäytti suoraan Pärssisen kylkeen ja molempien autot saivat pahasti siipeensä. Kärjessä Koskiniemi piti Juha Rytkösen takanaan ja otti uransa ensimmäisen voiton. Luka Nurmi tuli kolmanneksi, Pärssinen raahautui ilman tukivartta eturengas retkottaen maaliin neljäntenä, Takalan ja Laakson autot antautuivat ennen ruutulippua.
– Koko päivän meni ihan hyvin, alkukauden autoa vaivannut puskutauti saatiin pois ja oli mahtava työntää. Rata oli tosi hyvä, eikä se ollut pehmeä vaikka oli satanut. Autoa on kesän aikana säädetty ja parannettu, ja lähtöjä olen käynyt tosi paljon testaamassa Kauhajoella Sotkassa, iso kiitos että olen saanut siellä käydä. Huomattiin heti Forssassa, että lähtöpeliksi tämä menee, koska sinne tultiin treenaamatta, mutta siitä on menty eteenpäin ja nyt voidaan jo asettaa tavoitteita Kokkolan kisaa varten, Koskiniemi kertoo.
Tulokset Killeri
1) Juha Koskiniemi
2) Juha Rytkönen
3) Luka Nurmi
4) Aleksi Pärssinen
5) Ilari Takala
6) Pauli Laakso
Hanaa 8/2023
Vauhtiajojen syntymäpäiväjuhlat olivat onnistuneet – Toni Lähteenmäki ja Arto Ojaranta ajoivat Legendsien voittajiksi
Ensimmäiset Vauhtiajot ajettiin vuonna 1973, suureen suosioon noussut kilpailu keräsi parhaimmillaan yli kymmenentuhatta katsojaa katuradan varrelle. Kilpailu tuli tiensä päähän vuonna 1983, mutta herätettiin henkiin musiikin ja autourheilun kansanjuhlana jälleen kesällä 2004. Nyt vietetty kaksikymmenvuotisjuhla innosti jälleen tuhansia autourheilun ystäviä Kapernaumin teollisuusalueelle tehdyn radan varrelle. Finnish Racing Championship -sarjan kolmannessa osakilpailussa olivat mukana V1600-luokka sekä Legendsit. Legendsien SM-sarjan johdossa ollut Henri Tuomaala analysoi kilpailun alla katurataa.
– Ei se pelota, mutta betonien välissä ajaessa pääsee kuin hurmokseen. Rata on koko ajan teknistä, eikä yhtään saa lipsahtaa tai auto on seinässä. Tavoitteena on jos A-finaaliin pääsisi, neljästi sarjan mestaruuden voittanut Tuomaala kertoo hymyillen.
Kapernaumin radan kapasiteetti on kolmekymmentäyksi autoa ja kuljettajia oli mukana kolmekymmentäyhdeksän, joten Legendsit jaettiin kahteen finaaliin. Aika-ajojen perusteella kahdeksan nopeinta pääsivät A-finaaliin ja muut taistelivat paikasta päivän päälähtöön B-finaalissa. Ensimmäistä finaalia kesti 36 sekuntia, kunnes kilpailu keskeytettiin ykkösmutkan kolaroinnin takia. Uusintalähdössä voittoon ajoi Kalle Merisalo, toiseksi Tuomas Plosila ja kolmanneksi avausviikonlopun jälkeen sarjaa johtanut Leevi Lintukanto.
Lähteenmäelle uran ensimmäinen voitto Legendseissä
Lauantain finaalin paalupaikalla oli yksi Suomen menestyneimmistä rata-autoilijoista, Legends-luokassa tällä kaudella debytoinut Toni Lähteenmäki. Vierellä eturivissä V1600-luokan mestaruuden 2019 voittanut Sami Talvitie, sarjaa johtanut Henri Tuomaala starttasi seitsemännestä ruudusta. Ensimmäinen mutka onnistui, mutta toisessa alkoi tapahtua. Toisesta rivistä lähteneellä Onni Peltosella meni jarrutus pitkäksi ja hän putosi kauas kärjestä, Sorasarjan ykkösnimi Aleksi Pärssinen sai osumaa ja pyörähti, Lintukanto juuttui samaan tukokseen. Tilanteesta livahtivat kärkikuljettajat, Lähteenmäki veti letkaa, Talvitie oli toisena, Arto Ojaranta kolmantena, uransa parasta kilpailua ajanut Nico Tikkinen neljäntenä. Lähteenmäki johti pitkään, kunnes Talvitie löysi ohituspaikan niin kutsutussa ”pihankierrossa” ja nousi kärkeen, neljän kuljettajan joukko oli tehnyt irtioton, neljäntenä oli Tikkinen. Myös Ojaranta nousi Lähteenmäen ohi ja lähti metsästämään Talvitietä. A-finaali eteni sopuisasti viimeisille minuuteille, sitten rytisi. Sakari Mäkilä oli saavuttanut Tikkisen, kaksikko ajoi yhdessä ulos radan viimeisissä mutkissa. Seuraava kolari tuli ykkösmutkassa, Ojaranta yritti ohittaa Talvitietä, mutta autot osuivat yhteen ja Ojaranta rysäytti betoniseinään. Toni Lähteenmäki nousi takaisin kärkeen ja ajoi uransa ensimmäiseen voittoon Legends-luokassa, toiseksi nousi muutamaa kierrosta ennen maalia vielä kuudentena ollut Marko Kilpiä ja kolmanneksi Lenni Nieminen.
– Oli mieletön kisa, hyvä lähtö ja näytti alussa että pääsen karkuun, mutta sitten alkoi jarruongelmat. Kun Talvitie pääsi ohi, se paheni tosi paljon, välillä meni poljin ihan pohjaan. Pojat kolaroivat keskenään ja yhtäkkiä olin taas kärjessä, jarrut alkoivat toimia paremmin kun sai ajaa puhtaaseen ilmaan. Katsoin perään että sieltä tuli taas iso letka konttiin kiinni, ei tullut kyllä helpolla. Taisteluvoitto, maistuu, Lähteenmäki paketoi.
Voitto ja kosinta
Sunnuntain finaalissa Lähteenmäki oli jälleen paalulla, nyt vierelle asettui 17-vuotias Onni Peltonen. Eturivin kaksikko meni kärjessä, kunnes lähtö keskeytettiin Kasper Kaitajärven ja Samu Palomäen kolaroitua ja Ilkka Takalan auton jäätyä vielä keskelle rataa toisen kolarin seurauksena. Uusintastartti tapahtui liikkeelle lähtönä, jossa letkaa vetänyt Lähteenmäki avasi hanat heti pääsuoran alussa. Toisena jonossa ollut Peltonen myöhästyi ja Ojaranta kuittasi. Muutama kierros ajettiin rauhassa, kunnes huimaan vauhtiin sisuuntunut Ojaranta nousi Lähteenmäen rinnalle ja meni ohi pääsuoran jarrutuksessa. Maalisuoran auettua Ojaranta nosti käden pystyyn jo suoran alussa ja ajoi voittoon, Lähteenmäki oli toinen ja Peltonen kolmas. Vauhtiajojen historian ikimuistoisin hetki koettiin, kun kuljettajat tulivat yleisön eteen palkintojenjakoon. Voittaja Ojaranta nousi autostaan, polvistui pokaalia tuoneen tyttöystävänsä eteen, avasi sormusrasian ja pyysi Roosaa vaimokseen. Paikalla ollut yleisö antoi valtaisat aplodit ja tulevan avioparin ilonkyyneleet herkistivät ympärillä olijat.
– Iso kiitos tiimille, korjasi aamuyöhön asti autoa. Tämä oli ensimmäinen voitto tällä kaudella, kausi on jo puolessa välissä mutta lähdetään kirimään. Ketsuppipullo on avattu, nyt lähdetään hakemaan mestaruutta. Hyvältä tuntuu, sekä voitto että kihlaus, Ojaranta iloitsee.
Hanaa 9/2023
Legendsien mestaruussjahti jatkui Pärnussa – Marko Kilpiä nousi SM-johtoon
Finnish Racing Championship-sarja jatkui Virossa, kun kauden neljäs kilpailuviikonloppu ajettiin Pärnun Porsche Ringillä. Legendsien Mestaruussarjassa johtajan viitta vaihtoi kantajaa, hyvässä vauhdissa koko kauden ollut Marko Kilpiä nappasi kärkipaikan nelinkertaiselta mestarilta Henri Tuomaalalta.
Porsche Ringin rata on kuljettajien mieleen, Legends-väki pääsi nopealle baanalle vuosien tauon jälkeen, edellisen kerran Virossa on ajettu kaudelle 2019. Tuolloin parasta vauhtia piti mestaruuden voittanut Philip Miemois, Marko Kilpiä ei tuolla kaudella päässyt palkintokorokkeelle. Nyt vauhti on ollut tasaisen kovaa, Kilpiä on voittanut Motoparkissa ja noussut palkintokorokkeelle jo kuusi kertaa kauden yhdeksän lähdön aikana. Kilpiän johto Tuomaalaan on tosin vain kaksi pistettä.
Ensimmäisen lähdön paalupaikalla oli Kalle Merisalo, kakkosruudussa Tuomaala ja Kilpiä toisessa rivissä Arto Ojarannan kanssa. Valojen vaihduttua Merisalo otti ykköspaikan, Tuomaala joutui taipumaan Kilpiälle ensimmäisissä mutkissa, myös Onni Peltonen liittyi tässä vaiheessa kärkiryhmään, lähdön puolen välin jälkeen paahtoi Ojarantakin karkeloihin. Lähtöä oli enää neljä minuuttia jäljellä, kun Merisalo joutui luovuttamaan kärkipaikan, autoon tuli vikaa ja Kilpiä peri ykköspaikan. Pitkään ei Kilpiä saanut paikasta nauttia, kun Ojaranta nousi kärkeen, ja Legendseille tuttu viimeisten kierrosten rähinä oli käynnistynyt. Tuomas Plosila oli lämmennyt ja noussut Kilpiän taakse, ja auttoi työntämällä Kilpiän takaisin kärkeen ohi Ojarannan. Mutta vielä tapahtui, Ojaranta pisti kaiken peliin ja nousi taas johtoon, mutta Kilpiä iski viimeisissä mutkissa ja ajoi voittoon, myös Plosila raivasi tilaa ja nousi toiseksi, Ojaranta oli kolmas.
– Se oli tiukka kisa, tuntui turhan pitkältä tuo erä, vanha alkaa väsymään. Lopussa oli jo taktikoitava, Plosila oli tulossa niin kovaa takaa, oli pakko mennä Ojarannasta ohi ja ajattelin että se kostautuu, mutta sain kuitattua takaisin, Kilpiä kertaa.
Toisessa lähdössä paalulta startannut Ojaranta joutui taipumaan Plosilalle, mutta takaa tuli Leevi Lintukanto ja pyyhkäisi kaksikon ohi. Plosila kuittasi pian kärkipaikan takaisin, mutta Lintukanto pysyi kiinni puskurissa ja painosti, asetelmia haettiin viimeiselle kierrokselle. Lintukanto ohitti Plosilan toiseksi viimeisen kierroksen alussa, Plosila painoi takaisin kärkeen viimeisellä kierroksella ja johti maalisuoralle asti, kunne Lintukanto iski ja nousi imusta Plosilan ohi ja voitti viiden sadasosan erolla, sarjan kärkeen noussut Kilpiä oli kolmas.
– Pari kisaa mennyt huonosti, nyt taas onnistui, kyllä se hyvältä tuntuu. Tein virheen ja Plosilta ohitti, mutta pääsin vielä kuittaamaan viimeisellä suoralla, Lintukanto iloitsee.
Hanaa 9/2023
Erik Seppänen ajoi Legends-uran avausvoittoon Alastaron uuden radan avajaisissa, Henri Tuomaala nousi sarjan johtoon!
Finnish Racing Championship -sarjan kauden toiseksi viimeistä kilpailuviikonloppua vietettiin Alastaron uuden radan avajaisissa syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna. Alastaron rata on vuosien aikana kokenut muutoksia, nyt radalla on uudet omistajat ja se on kasvanut yli neljän kilometrin mittaiseksi. Legends-luokka juhlisti avajaisia yli kuudenkymmenen kuljettajan voimin, Mestaruussarjassa radalla nähtiin 43 kilpailijaa ja sunnuntain Harrastesarjassa oli mukana 18 kuljettajaa. Lauantain ensimmäisessä lähdössä saatiin Legends-historiaan uusi voittaja, kun akaalainen Erik Seppänen nousi viimeisellä kierroksella voittoon. Toisessa lähdössä juhlimaan pääsi sarjan johtoon noussut Henri Tuomaala. Kauden aikana Legendseissä on ollut kahdeksan eri voittajaa, Leevi Lintukanto, Tuomas Plosila, Marko Kilpiä, Kalle Merisalo, Toni Lähteenmäki, Arto Ojaranta, Erik Seppänen ja Henri Tuomaala.
Ensimmäinen lähtö oli yksi kauden värikkäimmistä, tapahtumat alkoivat jo ykkösmutkassa. Parhaan startin napannut Kalle Merisalo, Niklas Autio ja Roope Kurkipää osuivat ensin yhteen, vain hetkeä myöhemmin samassa kaarteessa tapahtui toinen kolari, jonka seurauksena Vauhtiajoilla voittaneen Toni Lähteenmäen kilpailu päättyi. Turva-auton tullessa radalle alkoi vesisade, mikä muuttui nopeasti kaatosateeksi ja lähtö keskeytettiin, radalla olisi voinut soutaa kumiveneellä. Uusintalähdössä Tuomaala kiihdytti kärkeen, mutta takaa tultiin kovaa. Ruudusta kaksikymmentä startannut Seppänen sai nappistartin ja nousi ensimmäisten mutkien aikana yli kymmenen sijaa. Tuomaalaa jahtasivat myös Merisalo, Tommi Viitala, sarjakärki Marko Kilpiä, Onni Peltonen ja Kurkipää. Seppänen nousi ilmiömäisesti ylöspäin, ensimmäisen kierroksen jälkeen sijoitus oli jo kolmas. Viimeisellä kierroksella nähtiin upea voittotaistelu, mikä kesti lähes ruutulipulle asti. Seppänen ratkaisi uransa ensimmäisen voiton lopullisesti viimeisissä mutkissa ja saapui tuulettaen ruutulipulle. Tuomaala oli toinen ja Kilpiä kolmas.
– Aivan mahtavat fiilikset. Oli kuivan kelin renkaat alla, ja kun tuli punaiset liput, vaihdettiin äidin kanssa ristikkoavaimella sadekelin renkaat alle. Kilpiän kanssa taistellessa ajattelin että Henkka menee menojaan, mutta sitten alkoi vain natsaamaan, aloin saavuttamaan Henkkaa ja pääsin iskemään. En mä oikein uskonut ensin, mutta sieltä se vain tuli, Seppänen iloitsi.
Toisessa lähdössä uransa ensimmäisen paalupaikan oli valloittanut jokkiksesta Legendsin rattiin siirtynyt Nico Tikkinen, toisessa ruudussa oli Seppänen. Jälleen ensimmäisessä mutkassa nähtiin draamaa, sarjakärki Kilpiä ajoi ulos ja joutui keskeyttämään, Tuomaala nousi Tikkisen ohi ”Lemminkäisen” mutkassa. Kilpiän auto oli ykkösmutkassa sen verran pahassa paikassa, että turva-auto otettiin radalle. Tikkiselle tuli jobinpostia, vilppilähtö ja aikasakko pudottivat äänekoskisen kärkikahinoista. Turva-auton poistuttua poistui myös Tuomaala hiljalleen muiden tavoittamattomiin ja ajoi kauden ensimmäiseen voittoon, nousten samalla sarjan piikkipaikalle. Toiseksi ajoi Plosila ja kolmanneksi Legends-uransa ensimmäisen podiumpaikan ottanut Veeti Vaara.
– Kyllä sitä on odotettu ja haettu, tehty ihan kaikki maailman temput, on ajettu eri kalsareilla ja ajopuvulla ja kypärällä, nyt kaikki natsasi. Lisää yrkkää, ehkä liian pehmeästi tullut tällä kaudella ajettua. Päätin että heti alussa isken ja koitan ajaa karkuun, Tuomaala paketoi.
Sunnuntaina ajetussa Harrastesarjassa nähtiin koko kauden eeppisin viimeinen kierros. Uudella takasuoralla rinnakkain oli neljä autoa, pitkään johtanut Jimmy Liljeqvist, Joni Nieminen, Mika Koivu ja Veijo Tolonen. Takaa yllättänyt Tolonen onnistui parhaiten ja pujotteli ykköseksi, Koivu oli toinen, Nieminen kolmas ja neljäs Liljeqvist. Toisessa lähdössä Liljeqvist sai palkinnon mikä oli lähellä jo ensimmäisessä kilpailussa ja ajoi uransa ensimmäiseen voittoon, Miika Tourunen oli toinen ja Joonas Kuismanen kolmas.
Hanaa 10/2023
Henri Tuomaala on Legendsien Suomen mestari!
Finnish Racing Championship -sarjan kauden viimeinen osakilpailu ajettiin 16.-17.9. Ahvenistolla. Kautta aikojen menestynein Legends-kuljettaja Henri Tuomaala ajoi Legendsien Suomen mestariksi, SM-hopeaa sai Marko Kilpiä ja pronssia Tuomas Plosila. Tuomaala voitti Suomen suurimman rataluokan mestaruuden ensimmäistä kertaa vuonna 2015, ja viimeisteli hattutempun voittamalla myös kahdella seuraavalla kaudella. Tuomaala pysyi mitalikannassa yhteensä seitsemän kauden ajan vuosina 2013-2018, keskittyi EuroNascar-sarjaan kolme seuraavaa kautta, palasi kotimaan radoille jälleen kaudella 2022 ja ajoi mestariksi. Legendsien Suomen mestaruudesta on ajettu historian aikana kolmesti, ensimmäisen mestaruuden voitti Philip Miemois vuonna 2019, seuraavana vuonna mestari oli Veli-Pekka Karttunen ja nyt mestari on Henri Tuomaala.
FRC-sarjassa ajettiin kauden aikana kuusi kilpailuviikonloppua, toukokuussa aloitettiin Alastarolta, Motoparkissa Legendsit olivat moottoripyörien SM-sarjan kanssa, Vauhtiajojen katuradan jälkeen suunnattiin Pärnun Porsche Ringille, syyskuun alussa vihitiin käyttöön Alastaron uusi yli neljän kilometrin mittainen rata, ja kausi huipentui kuuluisan Ahveniston kiemuroihin.
Kauden aikana ajettiin neljätoista kilpailulähtöä, joista kaksitoista parasta laskettiin mukaan lopputulokseen. Ahvenistolla ajettiin kolme starttia, ensimmäisen vei nimiinsä kauden nappisuorituksella, kahdella voitolla aloittanut Leevi Lintukanto. Toisessa startissa Tuomaala oli Legends-mittapuulla jopa ylivoimainen ja tuli maaliin kuusi sekuntia ennen Plosilaa ja Kilpiää.
Sunnuntaiaamuna kauden viimeisessä lähdössä oli panoksena Suomen mestaruus, resepti oli selkeä. Tuomaalan ollessa Kilpiän ja Plosilan edellä, Tuomaala olisi mestari. Kilpiän voittaessa Tuomaalan pitäisi jäädä kolmanneksi tai huonommalle sijalle, tällöin mestari olisi Kilpiä. Plosilan kohdalla tilanne oli kimurantein, eikä edes voittamalla mestaruus ollut omissa käsissä, vaan riippuisi Tuomaalan sijoituksesta.
Paalupaikalta lähtenyt Tuomaala kiihdytti kärkeen, mutta viereltä startannut Onni Peltonen hiillosti. Toisella kierroksella nelospaikkaa havitellut Sami Talvitie luisui Roope Kurkipään kylkeen sillä seurauksella, että Kurkipää pyörähti ja auton starttimoottori hajosi. Kurkipään auto jäi ”Tarun mutkaan”, ja hinauskalusto otettiin radalle. Letkan ajaessa turva-auton perässä alkoi satamaan, ensin ujosti tunnustellen, mutta hyvin pian sade yltyi, radasta tuli liukas ja näkyvyys oli heikko. Turva-auton poistuttua radalta kolmantena ollut Plosila ajoitti hyökkäyksen ensimmäiseen mutkaan, kurikkalainen haki sisäkautta ohitusta kärkikuljettajista, liukasteli lähelle Tuomaalaa, mutta yritys ei tuottanut tulosta, Plosila pysyi kolmantena. Päästiin toiseen mutkaan, kunnes rytisi. Seitsemäntenä ollut Jani Vilen ajautui pois ajolinjalta, tuloksena oli osuminen varikkomäen mutkassa rengasvalliin, joten pelastuskalusto ja turva-auto otettiin jälleen radalle. Kello tikitti, rataa siivottiin, aika loppui ja maaliin tultiin turva-auton perässä körötellen järjestyksessä Tuomaala, Peltonen ja Sorasarjaa johtava Aleksi Pärssinen.
– Ensimmäinen mestaruus on aina ensimmäinen, mutta kyllä tämä on hieno, koska on ollut tosi tiukka kausi ja hyvät vastukset radalla. Alkuun ei voittoja meinannut irrota, piti loppukaudesta itseään alkaa herättelemään, mentaalipuolella se suurin muutos tehtiin. Ahvenistolle tullessa tiesin, että kuivalla kelillä mulla on täällä huippukyyti, aika-ajo ajettiin märällä, eikä se mennyt aivan niin kuin piti. Ensimmäinen lähtö oli tosi hankala, Kilpiä ajoi edellä, eikä tietenkään halunnut päästää mua edelle, oli hieno taistelu. Toiseen lähtöön pääsin starttaamaan kakkospaikalta ja tiesin, että jos pääsen siitä sujuvasti ohi, pitäisi voitto tulla ja se tuli. Viimeinen lähtö nyt oli mitä oli, harmi että se lässähti. Näytin kuitenkin alussa kuivalla radalla mikä on meininki, ja olisi näyttänyt märälläkin. Kiitokset tukijoille, tiimille, mekaanikoille, isälle ja äidille ja perheelle, lapsilla on kova ikävä isiä, lähden nyt kotiin, liikuttunut mestari Tuomaala päättää.
Hopealle ajanut Marko Kilpiä voitti kauden aikana kahdesti, lappeenrantalainen oli ykkönen Motoparkissa ja Pärnussa, pronssia saanut Plosila nousi keskimmäiselle korokkeelle Motoparkissa. Kauden aikana Legends-luokassa nähtiin peräti kahdeksan eri voittajaa. Eniten voittoja, neljä kappaletta, nappasi kuudenneksi sarjassa ajanut Leevi Lintukanto, Tuomaala voitti kolmesti ja oli lisäksi viidesti palkintokorokkeella. Arto Ojaranta voitti kerran, samoin tekivät uransa avausvoitot Legendseissä ottaneet Kalle Merisalo, Toni Lähteenmäki ja Erik Seppänen.
Legendseissä saatiin kauden aikana myös luokittaisia mestareita, Masters-luokan voittaja on Marko Kilpiä, Semi-Pron eli aloittelevien kuljettajien ykkönen on Sami Talvitie ja Pro-luokassa voittaja on Tuomaala. Mestaruussarjan lisäksi ajettiin neljän osakilpailun mittainen Harrastesarja, jonka voittajaksi maksimipistein ajoi Mika Koivu, Jouni Ahonen oli toinen ja Veijo Tolonen kolmas.
Artikkelikuva Tuomas Tenho