Legends-rataluokassa ajetaan Suomen mestaruuden lisäksi luokittaisista mestaruuksista ilman SM-statusta. Luokat ovat Pro, Semi-Pro ja Masters. Jako luokkiin tehdään ajokokemuksen ja iän mukaan.
Legendsien pariin tuleva kuljettaja aloittaa Semi-Pro luokasta, ja kokemuksen karttuessa nousee ajamaan Pro-luokkaan. Masters-luokaan pääsevät 40-vuotta täyttäneet kuljettajat. Suomen mestaruuden voi voittaa minkä tahansa luokan kuljettaja.
Yli nelikymppiset kuljettajat ajavat siis Masters-luokassa. Sen kärkipaikkaa pitää seitsemän kilpailulähdön jälkeen hallussaan helsinkiläinen Miikka Riihimaa, sarjan kokonaistilanteessa Riihimaa on kahdeksantena. Latvian Janis Horeliks on konkareiden toisena ja Legends Ry:n puheenjohtaja Juha Nisula kolmantena.
– Kauteen lähdettiin ihan uudella autolla, se valmistui päivää ennen Botniaringin avauskisaa. Koko ajan olen paininut auton ongelmien kanssa, minulla on ollut kaksi coupea aiemmin, eikä samat setupit ole toimineet tässä autossa.
Pärnun kisaan löytyivät säädöt jotka olivat jo sinne päin, joten nyt aletaan olla linjassa. Pientä hienosäätöä vielä, niin eiköhän Kemorassa jo ole säädöt kohdallaan.
Tämä kauden voitot ovat olleet tahtovoittoja, mutta joka hetkestä olen nauttinut. Pärnu antoi uskoa siihen, että tämä on loppupeleissä tosi pienestä kiinni.
Kauden tavoitteiksi on asetettu kaksi mestaruutta. Masters-luokka Suomessa, ja vuoden 2017 maailmanmestaruuden uusiminen, 45-vuotias Riihimaa naulaa.
Semi-Pro -luokassa ottavat yhteen aloittelevat, vasta lajin pariin tulleet kuljettajat. SM-sarjassa yhdeksäntenä oleva 33-vuotias Viktor Herten käy kovaa taistelua juuri 17-vuotta täyttäneen Leevi Lintukannon kanssa ykköspaikasta, kolmantena tulokkaiden luokassa on Antti Pakalen.
– On mennyt paremmin kuin odotin. Tulin täksi kaudeksi mukaan, aiemmin olen ajanut aktiivisesti Snowcrossia 15 vuotta sekä Suomessa että maailmalla. Viime syksynä kokeilin veljeni Mathiaksen autoa, testi varmisti että tätä lajia haluan ajaa. On hienoa kun oppii taas uutta ja voin kisata rennosti ilman paineita. Tavoitteenani on oppia lajia ja tulevaisuudessa haastaa kärkikuskeja. Se vaatii vielä paljon ajotunteja ja treeniä, luokka on niin kovatasoinen, kertoo moottorikelkalla Snowcrossissa Euroopan mestaruuden ja kolme SM-kultaa voittanut Herten.
Pro-luokasta löytyy myös sarjan kärkikolmikko. Philip Miemois on noussut kolmasti korkeimmalle korokkeelle, ja johtaa luokkansa lisäksi SM-sarjaa. Toisena on tasaisesti mutta toistaiseksi ilman podiumpaikkaa oleva Joonas Vartianen, pronssissa on kiinni Johan Ahokas jonka taskusta löytyy kaksi kolmossijaa. Neljäntenä on Matias Herten ja viidentenä yhden voiton napannut mutta kertaalleen pisteittä jäänyt Veli-Pekka Karttunen. Tasaisuus on siis ollut valttia.
Kauden päätteeksi kuljettaja laskee lopullisiin tuloksiin kymmenen parasta suoritusta, ja erikseen merkityn kauden päälähdön. Elokuussa ajettavan Kemoran osakilpailun toinen startti on tämän kauden päälähtö. Tämä siis johtaa siihen, että monella kuljettajalla on vielä sanansa sanottavana ennen kuin kausi sinetöidään Alastaron radalla syyskuussa.
Kuva Outi Talikka
Kuvassa Ahveniston palkintokorokkeella vasemmalta oikealle Viktor Herten, Luka Nurmi ja Leevi Lintukanto