LCF hallituksen tiedote 25.8.2017 koskien lisämääräystä XJR 1250 ja XJ 1250 ns. 1300 moottorin puristussuhteen muutoksesta
Tervehdys kaikille kuljettajille hallituksen puolelta.
Kauden 2017 aikana ja varsinkin jälkimmäisellä puoliskolla kautta on ollut keskusteluja moottorien tehoista verrattuna Jenkeistä tulleen ja Suomessa tehdyn moottorien teho eroista. Tämän viikon tiistaina 22.8 on suoritettu tarkistusmittaus uudelle USA:n koneelle Suomessa ja siinä on todettu eroavaisuuksia Suomen säännön suhteen. Tämän jälkeen on asiasta oltu yhteydessä maahantuojan kautta valmistajaan Amerikkaan, josta on selvinnyt, että Suomen sääntö on erilainen kuin Amerikan sääntö. Tästä säännöstä ei ole mainintaa INEX säännöissä 1300 moottorin osalta eikä maahantuojalle ole tullut informaatiota muutoksesta niin, että asia oltaisiin voitu muuttaa aikaisemmin sääntöihin.
Lisämääräys on seuraavanlainen XJR 1250 ja XJ 1250 ns. 1300 moottorin osalta:
Puristus suhde max. 10,2:1
Tarkistus suoritetaan öljyllä ja mäntä yläasennossa öljymäärä 33,9 ml on sovittava palotilaan.
Toleranssi: Öljy voi nousta maximissaan tulpan reiän 3 kierteen kohdalle katsottuna männän puolelta tulpan reikää. Jos öljy nousee tarkistus mittauksessa korkeammalle kuin uudessa säännössä on määritetty niin silloin toimitaan nykyisen säännön mukaisesti ja sääntökirjan aiheuttamat toimenpiteet suoritetaan moottorille riippumatta onko kyseessä ns. Jenkki moottori vai Suomessa tehty moottori.
FJ1200 ja XJR 1200 ns. 1200 moottori muutos ei koske näitä moottoreita.
LCF:n hallitus on pahoillaan että muutos tulee tällä aikataululla, mutta nykyisen tiedon ja tarkastusten valossa tällä päätöksellä pyritään kaikille kuskeille mahdollistamaan saman tasoiset moottorit.
Lisämääräys astuu voimaan 25.8.2017
Terveisin
LCF:n hallitus