Mestaruus- ja Harrastesarjan kausi jatkuu 18.-19. kesäkuuta Kemoran moottoriradalla Vetelissä. Mukaan ilmoittautui Motoparkin kauden avauskilpailun tavoin yli viisikymmentä kuljettajaa. Kilpailu ajetaan yhdessä Suomen Moottoriliiton Circuit Racing SM-sarjan kanssa.
Mestaruussarjan johdossa on Motoparkissa molemmat kilpailulähdöt voittanut Arto Ojaranta, toisena on kaksi kakkossijaa ajanut Jani Vilen ja kolmantena Henri Tuomaala. Mestaruussarjassa kuudentena on jepualainen Markku Yliaho, joka pääsee nyt ajamaan kotiradalleen.
– Motoparkista jäi hyvä mieli. Metriäkään en ollut ehtinyt ajaa ennen viikonloppua, vaikka tarkoitus taas oli, että ennen kautta harjoitellaan. Motoparkin rata oli uusi tuttavuus, joten en ottanut kisassa suuria riskejä vaan ajoin varmoja pisteitä. Toisessa lähdössä Kalle Merisalon kone hajosi ja päästi öljyt radalle, ajoin siihen ja mentiin vierekkäin täydestä vauhdista ulos. Pääsin takaisin radalle, ja putosin vähän, mutta tulin maaliin kuudentena. Kemora on mulle tuttu rata, olen ajanut siellä eniten. Viime vuosina olen käynyt siellä tosin vain pari kertaa, vaikka se on tuossa aika lähellä. Tavoitteena on nyt taistella kärkipaikoista, ja jos laitteet toimivat kuten kuuluu, sen pitäisi olla mahdollista, Yliaho sanoo.
Harrastesarjan avausviikonloppuna hyvässä vauhdissa oli myös huippumekaanikkona tunnettu lappeenrantalainen Mika Lipsanen, vaikka aivan putkeen kaikki ei mennytkään.
– Motoparkissa tuli pitkästä ajotauosta johtuen hemmetillisiä virheitä, mekaanikon hommat veivät sen verran aikaa, etten ehtinyt ajaa treeneissä, vaan menin suoraan aika-ajoon. Ensimmäisessä kisassa alkoi just lähtöviivalla satamaan aivan kaatamalla, eikä ollut mitään tietoa miten auto ja renkaat käyttäytyvät, mutta pieniä radalta poistumisia lukuun ottamatta se meni ihan hyvin. Toisessa lähdössä meni paremmin, nousin jopa kärkeen, mutta oli uudet renkaat alla ja tuli vähän yllätyksenä miten huono pito niissä oli, eikä ollut ehditty tasapainottaa niitä, niin ne jumputti ihan julmetusti. Meni yksi jarrutus pitkäksi ja ajoin shikaanin suoraksi, päätin sitten samalla vauhdilla ajaa ratavarikolle tarkastamaan että onko rengas edes kiinni, se täristys oli niin kovaa. Kemorassa olen ajanut joskus 15 vuotta sitten Lada-luokan Samaralla, ja Legendsillä edellisen kerran 2018, joten eiköhän se lähde vanhasta tottumuksesta. Tavoitteena on yrittää välttää virheitä ja ehtiä ennen aika-ajoa jonkun treenivedon ajaa. Hyvä puoli Harrastesarjassa on, ettei tämä ole niin totista, vaan otetaan hauskuuden kannalta, Lipsanen kertoo.
Kuvat Hannu Lehtola